En liten hilsen fra Jon Michelet til lille, norske Maria

Hvis norske myndigheter gjør alvor av å sende ut lille norske Maria fra landet, synes jeg de også bør sende ut meg!

For hvor norsk er jeg egentlig?

Etternavnet mitt er fransk. Det har jeg vel etter en eller annen fransk rundbrenner som kom til Norge,
stjal damene fra hederlige, rotnorske bondegutter og satte unger på alle kvinnfolk han kom over. Og farmora mi var tysk. Ikke bare det. Hun var fra Preussen. Hun var en skinnbarlig prøysser! Hva faen skal vi med prøyssere i Norge? spør rettenkende nordmenn seg. Så vil de nok si, med poeten Harald Sverdrup: Kapp hue av dem og hiv dem i søppelsjakta!

Og ikke nok med det. Da farmora mi fødte faren min utenfor ekteskap i Øymark i aller innerste Østfold, da var hun ikke norsk statsborger. Hun var tysk. Så hvilken rett hadde egentlig faren min til å vokse opp i Norge, på gården der han ble satt bort? I Rakkestad lå den gården. Passende sted for en rakkerunge! Burde ikke han ha vært ekspedert rett til Preussen? tenker nok rettskaffede nordmenn. Sendt ut, som det jævla prøysserbarnet han var!

Og farfar, hvor blei det av han? Han dro til Argentina. Det var heldigvis i 1905, ikke 1945. Men det var altså til et helsikes degosland han dro. Og der ble han boende til sin død i 1965.

Så hva pokker har Jon Michelet i Norge å gjøre, han som er etterkommer av fransoser, prøyssere og degoser, og later som om han liksom er norsk?

Ut med’n!

Men hvor skal vi sende den gjøken?

Ta og send faenskapet til Kapp Horn!

Jon Michelet